fredag 5. august 2011

Om å vende tilbake. Langsomt

En dag ble denne bloggen taus. Ingenting mer ble sagt.

Ikke at jeg ble det. Jeg har diskutert så de digitale fillene har føket på Facebook. Jeg har forlatt, vendt tilbake til og i praksis gitt opp Twitter. Og jeg famler meg forsiktig frem på Google+. Men jeg sluttet å blogge.

Dels var det bekvemmelighet. Når man kan sette i gang en diskusjon som går i dagesvis og tikker mot tresifret antall kommentarer på Facebook ved å skrive tre linjer og legge ved en lenke, virker det å blogge så ... tidkrevende.

Men mest var det en påtagelig følelse av å ha sagt det som var å si. Jeg hadde alt blogget i flere år på ulike arenaer og hadde stort sett vært innom de temaene som opptar meg.

Men 22/7 smalt det. Igjen og igjen. Og det ble snart klart at vi stod ovenfor noe vi aldri hadde møtt før. Et monster som sugde næring fra de harskeste hjørnene av livssynsdebatten. Og monstre og livssyn er liksom mine felter. Så tiden er visst inne til å vende tilbake.

Som en begynnelse: Jeg har en kommentar om Erna og islam og antisemittisme og sånn i dagens VG. Den er skrevet på bestilling fra avisen og skrevet raskere enn jeg vanligvis skriver sånt, men den trenger sikkert litt kjeft for det.

5 kommentarer:

  1. Jeg skjønner først og fremst ikke hva Erna vil oppnå. Hun er klok nok til å vite at utspillet bare vil føre til mye støy, og lite konstruktiv debatt. Jødene for eksempel, blir alltid, helt refleksivt og uten unntakt fornermet når noe som helst blir hevdet å ha noen som helst paralleller til det de opplevde på 30 og 40-tallet.

    Det er sikkert rett at bare et lite mindretall av "anti-jihadister" om man kan kalle dem det, ønsker et folkemord. Men jeg vil tro at det samme var sant for antisemitter på 30-tallet. Jeg vil tro en svært liten del av dem var tilhengere av folkemord.

    SvarSlett
  2. Kom attende til oss! For min del har skiten satt ein bremser for min blogging, men når ting roer seg så kjem det nye fatwaer!

    SvarSlett
  3. Eivind: Enig hva angår hvem som ønsket et folkemord. Men mitt poeng er egentlig ikke at så mange ønsket det den gang, bare at man ved å i det hele tatt trekke inn parallellen uvegerlig får folkemordet med på kjøpet. Sier man at noen gjør det samme som antisemitter på 30-tallet, følger den assosiasjonen med som nissen på lasset.

    Ellers er jeg ikke egentlig så uenig med Erna. Det er først og fremst timingen hennes som er fryktelig dårlig. Resultatet har vært nettopp den polariseringen av debatten som vi ikke ønsket oss.

    SvarSlett
  4. Godt å høre at du egentlig ikke er så uenig med henne, for da jeg leste VG-kommentaren din fikk jeg lyst til å kommentere at du kanskje la litt for mye i utspillet hennes. Selvsagt er det store forskjeller, og det er nok hun veldig klar over også. Synes hun klarte seg veldig bra i Dagsnytt 18 i går.

    Strategisk sett kan man vel si at det sjelden er lurt å sammenligne noe som helst med jødeforfølgelsene og nazismen, uansett hvor berettiget det måtte være. Det blir bare en masse bråk og avsporinger utav det.

    Bra at du starter opp bloggen igjen, Arnfinn! :)

    SvarSlett
  5. @Eivind,
    Hadde Øystein Strømmen lest din essensialisme (ang. jøder nå), hadde du sikkert kunne høre et par synapser ryke :-)

    Bortsett fra at akkurat det er faktuelt feil (Sjekk Norman Finkelstein, f.eks) er det andre sider ved din kommentar som skranter.

    Ernas halvsannhet er feil og farlig, nettopp fordi det kun er halvsant, mens det fortsatt står viktige vesensforeskjeller igjen som
    blir tåkelagt.
    Kanskje du forstår poenget hvis jeg bruker en kjent metafor?

    "Å sammenlikne epler og pærer" turde være kjent. Uttrykket illustrerer en falsk likhet. Om du vil et misbruk av(det logiske) likhetstegnet.
    Epler og pærer er begge delmengder av mengden "frukt", det er begge kjøttfulle og saftige steinfrukter som har et ytre skall, men en kan likevel ikke sette likhetstegn, de er ikke identiske.
    Etter min mening er det dette Erna forsøkte på. En del felles attributter, men likevel vesentlige forskjeller.

    Cassanders
    In Cod we trust

    SvarSlett